Medlemen och föreningens ansvar

Föreningen ansvarar för fastigheten
Bostadsrättsföreningen ansvarar för underhåll och reparationer av husets värme- och ventilationssystem, stamledningar för vatten, gas, avlopp och elektricitet, gemensamma utrymmen såsom trapphus, källare och tvättstugor samt fastighetens gård.

Om du upptäcker fel, skador eller onormalt slitage på sådant som föreningen ansvarar för ska du snarast anmäla det till föreningens styrelse.

När det gäller underhåll och reparation av din lägenhet finns det en detaljerad beskrivning av ansvarsfördelningen mellan dig som bostadsrättshavare och bostadsrättsföreningen i den så kallade gränsdragningslistan (se nedan).

Du som medlem ansvarar för din egen lägenhet
Du som bostadsrättshavaren är skyldig, enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar, att på egen bekostnad hålla din lägenhet i gott skick. Du ansvarar alltså för allt underhåll och alla reparationer i lägenheten, utom när det gäller uppvärmnings- och ventilations-system samt stamledningar för avlopp, värme, vatten, gas och el.

En detaljerad uppställning över ansvarsfördelningen mellan dig och bostadsrättsföreningen finns i gränsdragningslistan nedan. Det är viktigt att din hemförsäkring kompletteras med en tilläggsförsäkring för bostadsrätt, så att försäkringen täcker de skador som kan inträffa i lägenheten